"Immigrant Supremacy?"

Saye tertarik untuk menulis artikel di dalam Bahasa Melayu (bukan Bahasa Malaysia?) setelah membaca blog rakan saye, Encik Joe Max dari Kuning dan Oren. Ia mengingatkan saya kepada hasil penulisan ketika zaman persekolahan (selain dari penulisan ilmiah). Ini adalah percubaan berani mati saya dalam mengketengahkan isu yang hangat diperkatakan sekarang, iaitu “Ketuanan Melayu”. Mungkin setelah membaca artikel ini, ada diantara anda yang akan terus melabel saya sebagai seorang “racist”.

Izinkan saya memberi pandangan dari sudut kaca mata anak kelahiran Petaling Jaya ini. Mungkin saya adalah “racist”, tetapi saya tidak bersifat perkauman. Bagaimanakah yang saya maksudkan dengan demikian? Saya tidak mahu untuk menindas, menafikan hak, atau berharap dilayan dengan cara lain yang lebih istimewa dari kaum-kaum lain di Malaysia. Istilah ‘racist’ yang saya maksudkan adalah, dengan situasi saya, anak kelahiran Petaling Jaya, berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Saya tidak memilih untuk lahir sebagai seorang Melayu, menetap di Malaysia. Ini adalah saya sebelum saya dilahirkan dan dengan ini saya berbangga menjadi seorang Melayu. Siapakah yang akan berkata bahawa mereka tidak berbangga dengan siapa diri mereka dan keturunan mereka? Apakah bezanya saya berketurunan Melayu berbangga dengan siapa saya, dengan orang-orang India/Cina di India/China berbangga dengan siapa diri mereka? Berbangga untuk menghidupkan tradisi dan adat resam masing-masing. Tidak salah bukan?

Namun dari sudut pandangan saya, isu ini telah dilihat dari perspektif berbeda masyarakat neo-merdeka. Berbangga menjadi seorang Melayu bermaksud menindas kaum lain dengan hak-hak istimewa bumiputra, menyekat kebebasan kaum lain untuk menuturkan bahasa ibunda, menidakkan hak kaum2 lain di Malaysia untuk hidup secara saksama dan setaraf dengan kaum Melayu. Tidak lupa juga, menjadi seorang Melayu adalah satu kelebihan di saat kita ingin melanjutkan pelajaran ke menara gading IPTA. Tidak begitu? Jikalau begitu hebat dan bagus lahir menjadi anak Melayu, dan keputusan itu boleh dipilih sebelum anda keluar darri perut ibu,siapa yang tidak mahu menjadi “Melayu”? Betul?

Tetapi hakikatnya kehidupan bukan sebegitu. Kita dijadikan unik diantara satu sama lain, berbeza kulit, rambut, hati dan pemikiran. Manusia adalah unik. Sehingga kini, dari pengalaman langsung hidup saya, walaupun saya sedar dengan pepatah 'pelanduk dua serupa’, tetapi saya masih tidak pernah melihat dengan mata kasar bahawa terdapat dua orang manusia yang sama, walaupun kembar seiras. Jadi, sudah tentu tiada salahnya jika kita berbangga menjadi diri kita sebenar, bukan? Scenario yang dilihat pada masa kini seolah-olah secara tiba-tiba, timbul banyak perasaan benci kepada kaum yang saya dilahirkan dengan ini. Mengapa?

Isu Ketuanan Melayu atau “Malay Supremacy” sering dibangkitkan ketika ini, seolah-olah mahu meniupkan api kemarahan saudara-saudara saya. Apakah masalahnya? Apa penyebabnya? Maka dengan ini, perbincangan saya alihkan kepada senario politikal setempat.

Maafkan saya, mungkin ada di antara anda yang tidak memahami petikan ayat di dalam penulisan saya ini. Mungkin kerana ada diantara anda yang tidak pentingkan pelajaran Bahasa Melayu (bukan Bahasa Malaysia?) kerana menganggap pelajaran bahasa ibunda masing-masing adalah lebih penting? Tak begitu? Untuk tidak mahu pembaca melabelkan saya sebagai seorang “racist” typical yang menindas hak-hak kaum lain, dan enggan berkompromi, saya dengan ini menulis di dalam Bahasa Inggeris (maafkan saya, saya tidak berpendidikan bahasa Mandarin, Telegu, Hakka, Hokkien, Kantonis, Tamil, Malayalam).

“Ketuanan Melayu” is only a new thing being politicized. It is surely not “Malay Supremacy” as been made out to be when the phrase is translated into English. My personal thoughts & views (correct me if I’m wrong), ‘Ketuanan Melayu” refers to the fact that we have the Raja-Raja Melayu institution as first recognized by the British colonialists eventhough the Sultan’s then were mere figureheads responsible only for agama dan adat istiadat Melayu. It also entails the recognition of Malay language and culture as the core values of “Budaya Malaysia” which is being nurtured.

The Sultanates and the Malay States were given recognition, as the British could not do away with it when they tried through Malayan Union in 1948 that resulted in resurgence of move for independence by the Malays. There was recognition also that these are Malay states as their name denote then with the Chinese and Indians being immigrants brought in by the British to work on their tin mines and rubber estates as well as the railways and telegraph. The Chinese and Indians were not politicized then and had not considered Malaya as their country.

It was only when independence was being agitated by UMNO after 1948 were the position of the immigrant races were being considered and then granted citizenship wholesale under the ‘jus soli’ principle. I don’t think there is any other country in the world, which had been so generous as to grant easy citizenship to about 1million immigrants with the attendent rights.

Articles 152 and 153 of the constitution on the special position of the Malays and the position of Bahasa Melayu (bukan Bahasa Malaysia?) were then accepted into the constitution as a quid pro co-arrangement. As a consequent of that the non-Malays cannot now ask for the revocation of the special Malay rights and the position of Bahasa Melayu (bukan Bahasa Malaysia?). Our mistake then was to allow for the continuation of the Chinese and Tamil schools but we have now to live with it. I think this concession is the biggest single factor that has created schism between the Malays and the non-Malays and why there could never be a melting pot in this country; the Chinese and Indians will continue to consider themselves as Chinese and Indians. Unlike in the US where all the later day immigrants accept the Anglo-Saxon values and language and tried to conform with that.

Unfortunately, the new neo-merdeka generation of non-Malays look at their being citizens as their right for equal status and so now question the special Malay position. They also do a lot of things to undermine Bahasa Melayu (bukan Bahasa Malaysia?) taking advantage of the fact that English is now being given importance – as it should – but without compromising on the position of Bahasa Melayu (bukan bahasa Malaysia?) That is why what Gerakan and the DAP did over road signs and the MCA banner (at its recent general assembly) being only in Mandarin and English is an affront to the sanctity of BM as a national and official language.

Saya tidak mahu untuk menindas (ikut perlembagaan), menafikan hak (ikut perlembagaan), atau berharap dilayan dengan cara lain yang lebih istimewa dari kaum-kaum lain di Malaysia (ikut perlembagaan). Ianya tertakluk kepada perlembagaan, yang selebihnya, tidak ditentukan oleh saya, bukan?

4 comments:

Alyn Tahir said...

aaaaa....... heard dis lecture b4.

Adam Kulim said...

saya sokong pendapat anda...

Joe Max said...

Asal nama bahasa bangsa kita, ialah Bahasa Melayu, bukan bahasa Malaysia. Jangan risau tentang tiada ketuanan dalam perkataan itu. English tetap di panggil English walhal nama penuh negara mereka sekarang, United Kingdom of Great Britain & Northern Ireland. Begitu juga bahasa itu tetap di panggil English jua walaupun ianya di praktis luas di United States of America. Melayu relevan sepanjang zaman. Patut kekalkan Bahasa Melayu.E.g Silat Melayu, bermakna jua Silat itu di turunkan dalam bahasa Melayu. Kerana istimewanya BM itu, kerana bila kita sebut buah, kita terjemah dalam BI jadi fruit?, maka janggal bunyinya. Hatta, Malaysia itu kata akar Malay+sia (dlm kaedah Inggeris, spt Rhode+sia[Rhodesia], [York+shire]), serta bak kata Hang Tuah, tak kan Melayu Hilang di dunia. Panjang lagi nak tulis, tapi nanti kita lepak boleh cita panjang...huhuhu...

Eamy said...

terimalah pantun dr aku

entri panjang gile
aku mmg malas nk bace

hahahaha!
aku suda link ko