Disebalik earth hour - APA KATA KORANG???

Pada mlm 28 Mac yg lalu,lebih kurang pukul 8.30 mlm hingga 9.30 mlm,seluruh dunia bergelap seketika selama hampir 1 jam untuk menunjukkan tanda sokongan kepada Earth Hour.


Earth Hour juga dikatakan sebagai 'stepping stone' untuk memulakan kempen mengurangkan Global Warming.Antara negara yg begitu bersemangat mempromosikan Earth Hour ialah AS,UK,Rusia dan negara2 Eropah.


Tanpa kita sedari bahawa negara2 ini lah yg menjadi penyumbang terbesar kepada Global Warming.Dengan ujian persenjataan mereka,sektor perindustrian yg sangat mencemarkan dan penggunaan tenaga nuklear yg berleluasa.


Apakah sebenarnya yg tersirat disebalik Earth Hour ini?Adakah langkah awal untuk mengurangkan Global Warming?

Kta lihat masyarakat Msia khusunya Melayu-Islam begitu teruja dengan kempen ini.Bagi aku,Earth Hour ini tidak mendatangkan kesan yg mantap.Ini hanya satu perencanaan yg dilakukan oleh pihak Barat yg mahu menunjukkan bahawa mereka telah menguasai mentaliti masyarakat Islam khususnya.


Adakah dengan menutup atau memutuskan bekalan elektrik untuk 1 jam sudah cukup untuk menjadi 'stepping stone' kepada pengurangan Global Warming? Jika nak dibandingkan dengan segala kerosakan dan kemusnahan yg dilakukan akibat peperangan.nuklear dan perindustrian..

Ulamak2 besar juga tidak menunjukkan tanda menyokong Earth Hour.Jadi masyarakat Islam khususnya jangan terlalu cepat terpengaruh dengan perencanaan Barat yg akan menggunakan pelbagai medium untuk menguasai mentaliti masayarakat Islam khususnya.

8 comments:

Alyn Tahir said...

you MAY BE right. that there may be sthin behind the event.

n ur DEFINITELY right that an hour a year doesn't make a dif compared to all that has been done before.

but we do what we can with good intentions.

AzimAzini said...

What about boycotting K.TRG's McD?

(with good intentions)

Alyn Tahir said...

heppp.... cannot...!!!

Joe Max said...

Menarik pendapat tuan...sahihnya Imperialisme dan Colonialisme campur Amerikanisasi waima Westernisasi masih tersebar luas, diuji sekali sekala di sana sini, menarik-menarik...bak kata orang tua ..sekali Feringghi terkena selsema, Batak di pendalaman jua pun bersin...sekali barat kena flu, Timur pun turut membeli ubat di farmasi yang sama...

AzimAzini said...

"Sekali Kawan Di Kejar Ah Long, Rakan-Rakan Jua Turut Terkena"

FastRi said...

pada aku tak salah menyokong program ini.
pendapat lanjut aku boleh baca kat komen blog nizang on the same subject.

Kujie said...

saya berpegang dengan kata ustazah saya - kalau kita tak mampu buat semua, kita jangan tinggal semua...